Dumela! - Reisverslag uit Clarens, Zuid-Afrika van Evelien Aniba - WaarBenJij.nu Dumela! - Reisverslag uit Clarens, Zuid-Afrika van Evelien Aniba - WaarBenJij.nu

Dumela!

Door: Evelienaniba

Blijf op de hoogte en volg Evelien

26 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Clarens

Hello Hello!

Een berichtje vanuit het heeele warme Zuid-Afrika! Dinsdag ben ik, enigszins met spaghetti benen, vetrokken naar dit prachtige land. De reis verliep hartstikke goed, de aansluiting was prima. Voordat ik kon denken "oh God, ik weet niet waar ik heen moet" werd me alles duidelijk toen ik eenmaal over het vliegveld liep. En natuurlijk, alles wijst zich vanzelf...

Bij de gate werd ik opgewacht door Tante Doris en het was toch superfijn om haar weer te zien! Wekenlang vertel je thuis de verhalen over Zuid-Afrika en wat je daar allemaal gaat doen.. Maar ik moest toch even diep ademhalen toen ik er eenmaal echt stond. Waarom wilde ik dit ook alweer? Ik was een een beetje vergeten dat het ook allemaal echt zou gaan gebeuren! ;-)

Eenmaal aangekomen in Johannesburg werd ik al aangesproken door heel veel Zuid-Afrikanen; 'Hello hello, how are you, where do you come from? It's hot he, it's hot!' Op de snelweg was het ook even wennen; ook hier mag je er 120 rijden, maar om de havelklap staken zonder te kijken mensen over.. Ik schrok me rot! Gelukkig reed ik niet ;-) Ook word je rijvaardigheid getest met al de gaten in de weg en de drukke wegen in Johannesburg.

Vandaag mocht ik even meekijken bij het vrijwilligerswerk wat ik ga doen. 's ochtends ben ik gelopen, door de krottenwijken, (drie kwartier, uphill!) naar het eerste project, waar een kleine basisschool is. Daarnaast een kerk, waar ik een kerkdienst bij heb gewoond! Helaas geen 'helleluja praise the Lord' dienst met klappen en dansen, waar ik heel graag heen wil, maar ik heb veel mensen ontmoet waarmee ik ga werken. Alle ouderen/kinderen staaaaaaren je met open mond aan, maar je kan ook gewoon terug staren, dat is wel fijn. Morgen ga ik met een zuster naar de townships hier, waar we gaan kijken wie er (medische hulp) nodig heeft en kunnen ze dan doorsturen naar een kliniek. Ik heb trouwens het idee dat het geen gevaarlijke townships zijn, zoals je ziet in de steden, het ziet er zelfs gemoedelijk uit af en toe! Wasje buiten, hondje op de stoep, kippen scharrelen....

Na de kerk ben ik met Janneke, het nederlandse meisje die hier ook is, naar "Tsepong" gegaan, een project voor (wees)kinderen. Het was echt super! Blije gezichtjes, veel zingen en rennen. Evelien moet alleen nog even op gang komen, het is hier ook zo warm... Ze zeggen dat het door je rode bloedcellen of iets dergelijks komt en omdat je hier toch hoog in de bergen zit, daar hou ik het ook maar op;-)

Ook de begeleiding is echt zoo gezellig! Allemaal van die echte Afrikaanse vrouwen, dikkig en heel open en gezellig. Ze spreken heel goed engels, wat natuurlijk heel handig is! De kids durven me nog niet echt aan te spreken (en ik de kinderen ook niet) want ze spreken allemaal Sotho, waaar ik heeeelemaal niets van begrijp. Er zit soms ook zo'n raar klikje tussen! Ze staren,lachen en gniffelen naar me en ik doe eigenlijk hetzelfde.

Vandaag hebben we met de kinderen ' in de maneschijn gezongen', vertaald in het Engels. Het was hopenloos, maar oh wat gingen die heupjes los zeg!

Morgen met de staf naar een pub, heb er heel veel zin in. Ze zijn heel nieuwsgierig naar hoe wij leven en volgens mij kunnen ze er ook geen voorstelling bij maken. Ook ik leer nieuwe dingen: We moesten naar een kantoortje waar een mooie afrikaanse vrouw zat (met gouden tanden) waarbij we electriciteit konden kopen! Tenminste, natuurlijk koop je electriciteit, maar hier geef je geld en je stroom wordt (weer)aangesloten.

Dit was het weer voor nu, ik ben goed aangekomen en het is hier allemaal prima. Wel veel nieuwe indrukken en er zijn zoveel arme mensen hier, dat is wel even slikken. Ook ben ik de vreemde eend in de bijt met mijn witte/rode huidje, dat is ook even wennen voor het meisje uit het dorrep;-)

Dikke kus!

Evelien

ps. Mijn nieuwe Zuid-Afrikaanse nummer is: 0714662549

  • 26 Januari 2012 - 15:55

    Emmar:

    Jeeej je eerste berichtje! Leest lekker weg joh, wat klinkt dat nu heerlijk! Je gaat t vast helemaal naar je zin krijgen en ik ben nou alweer jaloers op je dat je ook echt gaat 'werken' in de townships! Have fun!

  • 26 Januari 2012 - 16:39

    Milou:

    Dat klinkt heel erg goed allemaal. Misschien moeten we hier maar gaan duimen dat je het toch niet meer leuk vindt zodat wij een goede reden hebben om de koffers te pakken en ook daarheen te komen om je over te halen om te blijven ;) Want oh wat zou ik graag daar willen zijn. Geniet ervan! Liefs

  • 26 Januari 2012 - 18:00

    Sietske:

    Waauw Eef! Het klinkt echt fantastisch...!!! Blij dat je zo goed opgevangen bent :) Hou ons op de hoogte...! Liefs

  • 26 Januari 2012 - 21:55

    Les:

    Leuk dat het allemaal goed gaat schat.
    xx

  • 27 Januari 2012 - 10:18

    Caroline:

    haha zie het helemaal voor me hoe er naar jou gestaard en gegniffeld wordt terwijl jij hetzelfde terug doet;)
    klinkt tof allemaal eef! Ik kijk uit naar de rest van je verhalen!

  • 27 Januari 2012 - 12:27

    Debbie:

    Eef, wat kklinkt het allemaal goed! Ben zo blij dat de reis goed is gegaan, zat de hele tijd aan je te denken! Maar het gaat helemaal goed komen met jou daar! xxx

  • 27 Januari 2012 - 14:32

    Evianne:

    Eefie, wat onwijs leuk om je verhaal te lezen!! Zo te lezen heb je het ook best naar je zin. Het gaat allemaal goed komen. Ik blijf je verhaaltjes volgen hoor :).

    xxx vanuit een kouder wordende Nederland

  • 27 Januari 2012 - 16:57

    Fenna:

    Heerlijk om je verhaaltje te lezen en je helemaal voor me te zien tussen al die kleine, donkere kindjes. Wat heb je het ook ontzettend leuk en op z'n Eveliens opgeschreven. Keep us posted! Xx

  • 28 Januari 2012 - 04:16

    Jasmine:

    Heey Eef! Klinkt goed, heel veel plezier in de hitte met je vrijwilligerswerk en alle andere staf! Kijk uit naar je volgende verhaal! X

  • 28 Januari 2012 - 10:52

    Joe:

    Alsof er niets veranderd is; een 071-nummer!

  • 28 Januari 2012 - 14:29

    Klaas Van Der Bent:

    Heey natte krant. Wat ben jij een grote meid geworden! Ik ga je volgen.

  • 28 Januari 2012 - 23:50

    Forie:

    Hey Eef wat gaaf dat je zo snel al een verslagje hebt gemaakt van je belevenissen. heerlijk om dat te volgen vanuit het koude Nederland. Hou ons op de hoogte. Hoe was het in de pub?
    En heel veel plezier.
    Liefs

  • 01 Februari 2012 - 10:07

    De Zuurtjes:

    lieve Evelien,
    nou dat ziet er erg goed uit, leuke mensen die natuurlijk heel nieuwsgierig zijn naar zo'n mooie blonde Warmondse! Geniet met volle teugen, wij volgen je op de voet, heel veel succes, liefs, de zuurtjes

  • 01 Februari 2012 - 11:09

    Anouk:

    Klinkt goed lieverd!! Volgens mij ga jij je daar echt goed vermaken! Ben benieuwd naar je volgende verhalen.
    Liefs!

  • 03 Februari 2012 - 09:37

    Nanda En Jos:

    Hi Eef,
    Leuk jouw reisverslag en fijn dat je reis goed is verlopen. Lijkt me fijn om daar door een bekende opgevangen te worden, zoals je schrijft. We gaan je belevenissen volgen hoor! Als t daar niks voor je is, kan je altijd nog schrijfster worden ;-)) !
    Stay cool, met die hitte!
    Kus van Nan en Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Clarens

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2012

In de bush

27 Februari 2012

Bye clarens, Hello J'burg!

05 Februari 2012

Aan het werk

26 Januari 2012

Dumela!
Evelien

Actief sinds 11 Dec. 2011
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 8456

Voorgaande reizen:

24 Januari 2012 - 15 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: